søndag den 15. april 2012

Nøddemazarin tærte













Eftermiddagen gået med at bage en lækker nøddemazarin. Nem, lækker og kun lidt tidskrævende. Nødderne kan man selv til og fravælge, da det er en tærte hvor man selv kan bestemme en del over fylde. Den kan både forberedes flere dage før, men kan også laves på dagen, hvis bare man sørger for at den er afkølet helt!
Prøv den, i ville kunne lide den!!!


  
Møjdej
300 g hvedemel
150 g stuetempereret smør
100 g flormelis
1 æg (str. L)
½ polynesisk vaniljestang

Mazarinmasse
150 g ren rå marcipan
100 g sukker
65 g stuetempereret smør
1 æg (str. L)
1 æggeblomme

Nøddekaramel
190 g sukker
120 g smør
1,2 dl fløde
13 %
1 spsk honning
250 g grofthakkede hassel og valnødder

Mørdej:Ælt alle ingredienserne sammen med hænderne til en ensartet dej. Stil den koldt i en ½ time inden udrulning. Rul dejen relativt tyndt ud i en anelse mel. Læg den forsigtigt ned i en aluminiumstærteform (denne type form skal ikke smøres). Tryk dejen fast til sider og bund og tryk overskydende mørdej af kanten.

Marzarinmasse: Ælt marcipan og sukker sammen med hænderne. Ælt smørret i lidt af gangen. Når massen er uden klumper, ælter du ægget og æggeblommen i lidt ad gangen. Fordel marzarinmassen i den mørdejsforede form. Bag tærten i ovnen ved 175 grader i 25 – 30 minutter, til den er gylden og giver efter ved et let tryk. Afkøl den bagte tærte helt i køleskabet (lad den blive i formen).  

Hassel-valnøddekaramel:  Kom sukker, smør, fløde og honning i en gryde og kog det under omrøring til en gylden og tyk karamel. Tag gryden af varmen og tilsæt de grofthakkede hasselnødder og valnødder. Stryg karamellen tyndt ud på den iskolde mazarintærte og bag den i ovnen ved 185 grader i yderligere 12 – 15 minutter. Afkøl igen tærten helt i køleskabet. Gerne til næste dag. Befri tærten fra formen. Skær den ud med en skarp kniv dyppet kort i kogende vand.

Tærten kan godt fryses.

Bon apétit!

5 kommentarer:

  1. Ser lækkert ud. Fede fotos - det kan da ikke være mobilkameraet?

    SvarSlet
  2. Jeg har fundet denne opskrift via en google-søgning på nøddemazarin og synes at billederne lige præcis ligner det jeg ledte efter :-)

    Men kan du fortælle mig hvor stor en form (i diameter) ovenstående opskrift passer til (cirka) - så jeg kan regne på hvor meget jeg skal gange op/ned før den passer til mine forme :-)

    På forhånd mange tak :-)
    Mvh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette, jeg er glad for du fandt hvad du søgte! Min form er cirka 25-28 i diameter. Denne portion kan man godt bruge denne form, og en anden lidt mindre, da det er en stor portion. Håber det var svar nok, ellers skriver du jo bare igen.

      God fornøjelse,
      Julie :-)

      Slet
    2. Hej Julie

      Tak for hurtigt svar :-)
      Mine tærteforme er henholdsvis 30 og 28cm - så det passer sikkert perfekt med den store - eller den mindre på 28 (hvor der så kan blive en smagsprøve/tester ved siden af :D).

      Tak for svaret og go' weekend.
      Mvh Mette


      Tror du i øvrigt at æggehviden gør en (stor) forskel i mazarinmasssen (det er jo ikke fordi at æggehviden/æggene bliver pisket eller noget)? Jeg har nemlig nogle æggeblommer jeg gerne vil bruge, og der er 2 blommer i et bæger. Eller måske får massen bare en ekstra blomme for at undgå spild :-)

      Slet